برنامه بازاریابی (Marketing Plan)
برنامه بازاریابی (Marketing Plan)
مدرس بازاریابی بر مراحل کلیدی طرح متمرکز گشته ،که این مراحل کلیدی شامل حروف داده شده در واژه ی اختصاری و رایج AOSTC است . تجزیه و تحلیل ANALYSIS. اهداف OBJECTIVES. راه کارها STRATEGIES. شیوه ها TACTICS. کنترل CONTROLS. مرحله اول : تحلیل موقعیت ( و ممیزی بازاریابی ) محیط بازاریابی قوانین و مقررات موارد مقتضی عرصه رایج تکنولوژی شرایط اقتصادی ابعاد فرهنگی اجتماعی گرایش های درخواستی دسترسی رسانه منافع سهامداران اقدامات و طرح های بازاریابی رقبا فاکتورهای درونی مانند تجربه شخصی شما و در دسترس بودن ماخد همچنین به ابزارهای داخلی و خارجی ممیزی توجه کنید . تحلیل نقاط ضعف و قوت ، فرصت ها و تهدیدها Swot تحلیل عوامل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و تکنولوژیPEST نیروهای پنج گانه مدل پورترPorter’s Five Forces محیط بازاریابی مرحله دوم : وضع کردن اهداف بازاریابی اهداف SMART مشخص کردن ـ در مورد چیزی که قصد دارید به دست آورید دقیق باشید . قابل اندازه گیری بودن ـ اهداف خود را از نظر کمی اندازه گیری کنید . واقع گرایانه ـ آیا شما منبعی را که بتواند باعث حصول هدف گردد در اختیار داشته اید؟ (افراد، پول، ابزار، مواد، زمان) ؟ زمانبدی ـ اعلام کنید که کی به هدف مورد نظر دست می یابید (در یک ماه ؟ فوریه ۲۰۱۰؟) اگر هدف خود را را با در نظر گرفتن پنج مورد ذکر شده که به اختصار SMART گفته می شود تنظیم نکیند ، هدف بسیار مبهم و غیر قابل درک می گردد. مرحله سوم ـ بازار مورد هدف خویش را شرح دهید . کدام بخش؟ چگونه می بایست آن بخش را هدف گیری کنیم؟ چگونه می توانین در آن بخش مستقر شویم؟ چرا این بخش بخصوص و نه بخش دیگری؟ ( این سوال ذهن را بر هدف متمرکز می کند ) بخش مورد نظرتان را د رحیطه جمعیت شناسی و شیوه زندگی آنان شرح دهید . نشان دهید که چگونه می خواهید محصولات و یا خدمات خود را در آن بخش جایگزین کنید. از دیگر ابزارها برای کمک در تصمیم گیری های بازاریابی استفاده کنید مانند: ماتریکس دوستون Boston Matrix ، ساعت استراتژی بومن Ansoff’s Matrix ، Bowman s strategy Clock ماتریکس آنسوف راهکارهای رقابتی پورتر Porter’s Competitive Strategies مرحله چهارم : تاکتیک های بازاریابی استراتژی را به آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) تغییر دهید( چون هر ۴ مورد با حرف P شروع می شوند با ۴Ps شناخته می شود ) اینها شگرد های بازاریابی هستند. قیمت ( Price ): آیا شما در بالاترین سطح قیمت گذاری می کنید و یا قیمتی که با قیمت رقبا برابری می کند و یا قیمتی پایین تر از قیمت بازار ؟ مکان (Place) : آیا مستقیماً معامله می کنید یا از نمایندگی فروش و توزیع کنندگان استفاده می کنید و یا… ؟ محصول (Product) : آیا محصول مورد نظر را به صورت جدا و به تنهایی می فروشید و یا به صورت بخشی از یک مجموعه بسته بندی شده در بخش عمده و یا …. ؟ ترویج و تبلیغ (promotion) از کدام رسانه استفاده می کنید ؟ به طور مثال : حامیان مالی ( اسپانسر ها ) تبلیغات رادیویی ، مزایده فروش یا از طریق ویزیتورها ( Point – of- sale) و غیره. به آمیزه ای از تمامی این روش ها مانند مواد به کار رفته در یک کیک Cake mix)) تصور کنید.شما تخم مرغ ،شیر ، کره و آرد دارید . با تغییر دادن هر یک از مواد تشکیل دهنده کیک شما می توانید در نوع و مزه کیک بدست آمده تاثیر بگذارید . مرحله پنجم :کنترل بازاریابی به یاد داشته باشید که هیچ طراحی بدون نظارت وجود ندارد . کنترل حیاتی است . شروع قیمت گذاری بودجه ماهیانه نمودار فروش داده های سهام بازار در نظر گرفتن چرخه کنترل منبع: برندزلینک brandslink.ir
ارسال شده در تاریخ : 12 فروردین 1393 ساعت 13:11
بازگشت به صفحه اصلی مقالات
نظرات کاربران
هیچ نظری ثبت نشده
ارسال نظر
برای ثبت نظر ابتدا با حساب کاربری خود وارد سایت شوید
|
ارسال کننده
نام ونام خانوادگی : : حسن حسین زاده
نام کاربری : ali_123
تاریخ عضویت : 2 فروردین 1393
تعداد مقالات ارسالی : 1000
تعداد لینک ها : 0
|