برندزلینک

مرجع لینک

برندهای برتر

افزایش رتبه

افزایش محبوبیت

افزایش ترافیک

بزرگترین اشتباهات قیمت گذاری در فروشگاه های آنلاین

بزرگترین اشتباهات قیمت گذاری در فروشگاه های آنلاین

برای مثال فرض کنید شرکت سامسونگ بخواهد یک‌میلیون دستگاه گلکسی را به فروش برساند، اگر در مرحله‌ قیمت‌گذاری این دستگاه دچار اشتباه یک دلاری بشود، یک میلیون دلار ضرر خواهد کرد.

در دنیای تجارت دیجیتال چنین اشتباه‌هایی تا به حال به دفعات زیادی رخ داده‌ است، به‌ خصوص هنگامی که محصولات در فروشگاه های انلاین که عرضه می شوند و در مدت کوتاهی پس از قیمت‌گذاری، تعداد زیادی کالا خریداری می‌شوند و کار از کار می‌گذرد. در ادامه این مقاله چند نمونه از بزرگترین اشتباهاتی که در مرحله قیمت گذاری توسط شرکت های بزرگ انجام شده است، می پردازیم.

شرکت Best Buy

شرکت Best Buy یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های جهان در زمینه فروش محصولات الکترونیکی است. این شرکت در سال ۲۰۱۱ میلادی با داشتن بیش از ۲۰۰ هزار کارمند در سراسر جهان، درآمدی بالغ بر ۵۰ میلیون دلار داشته است. این شرکت دارای وب‌سایتی است که یکی از پولسازترین ها در اینترنت است.

با توجه به مطالبی که عنوان شد، شاید تصور کنید که از چنین شرکتی انتظار نمی‌رود در قیمت‌گذاری‌های خود دچار اشتباهی بزرگ شود، اما در واقعیت چنین نیست. در ۱۲ آگوست سال ۲۰۰۹ در وب‌سایت این شرکت اشتباه فاحشی در قیمت گذاری صورت گرفت که به سرعت توسط مشتریان تیز بین آن شناسایی شد و ضرر زیادی را متوجه شرکت کرد، انها در سایت خود تلویزیون‌های ۵۲ اینچ تخت سامسونگ که در حالت عادی ۶۶۶,۱۶ دلار به فروش می‌رسیدند را کمتر از ۱۰ دلار قیمت‌گذاری کردند. یعنی بیشتر از ۹۹ درصد تخفیف در نظر گرفته شده بود!

فروشگاه‌های زنجیره‌ای سیرز

سیرز (Sears) یک فروشگاه‌ بزرگ زنجیره‌ای است که کالاهای مختلفی از پوشاک تا لوازم الکترونیکی در آنها یافت می‌شود. نخستین فروشگاه سیرز در سال ۱۸۸۶ میلادی در آمریکا تاسیس شد و امروزه حدود ۲۵۰۰ شعبه دارد.

تا چند سال قبل کاتالوگ‌های این فروشگاه که در کتابچه‌هایی بزرگ به چاپ می‌رسیدند و در تیراژ گسترده‌ای توزیع می‌شدند، ولی اکنون دیگر به شکل الکترونیکی در وب‌سایت این شرکت به نمایش درمی‌آیند.

اشتباهی که توسط فروشگاه سیرز صورت گرفت به این صورت بود که در تابستان سال ۲۰۱۱ که آی‌پد ۲ تازه به بازار آمده بود، قیمت آن در وب‌سایت سیرز به جای ۷۰۰ دلار، ۶۹ دلار ثبت شد و سیل مشتری‌ها را به سوی آن روانه کرد. این فروشگاه بلافاصله اعلام کرد مسئول این قیمت‌گذاری، شرکت ثالثی بوده که امور آگهی‌های آن را بر عهده داشته و در نتیجه جلوی ضرر خود را گرفت.

شرکت Dell

شرکت دل از سال ۱۹۸۴ آغاز به کار کرد و اکنون با حدود ۱۱۰ هزار کارمند، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های رایانه رومیزی و لپ‌تاپ در جهان است و طی سال‌های فعالیت خود، رکوردهای بسیاری را در کسب و کار دیجیتال به دست آورده است. اشتباهی که دل در زمینه قیمت گذاری با آن مواجه شد این بود که یک هفته مانده به کریسمس سال ۲۰۱۱ لپ‌تاپ‌های XPS ۱۵ ساخت این شرکت که ۱۰۰۰ دلار می‌ارزیدند به میزان ۲۵ دلار قیمت‌گذاری شدند.

بلافاصله صدها نفر این لپ‌تاپ را سفارش دادند. به محض اینکه مسئولان دل متوجه اشتباه خود شدند، آگهی فروش را از سایت حذف کردند و همه سفارش‌های دریافت شده، لغو شد. با این کار، سیلی از شکایت خریداران به سوی وب‌سایت این شرکت سرازیر شد.

شرکت دل در زمینه قیمت گذاری اشتباه دیگری را در کشور تایوان مرتکب شد، یکی از لپ‌تاپ‌های این شرکت به نام Latitude E۴۳۰۰ که قرار بود حدود ۲۱۰۰ دلار به فروش برسد، اشتباهی ۵۶۳ دلار قیمت‌گذاری شد؛ یعنی با تخفیفی حدود ۷۵ درصدی! بیش از ۷۰ هزار مشتری تایوانی برای خرید این دستگاه هجوم آوردند و سفارش گذاشتند.

کمیسیون حمایت از مشتری (CPC) در تایوان اعلام کرد شرکت دل باید این کالاها را با همان قیمت به دست مشتریان برساند اما شرکت دل از ارسال آنها خودداری کرد و سفارش‌های ثبت‌شده را نپذیرفت. به این ترتیب کمیسیون حمایت از مشتری شکایتی را علیه دل به دادگاه برد و پیگیری حقوقی این قضیه هنوز در جریان است. این کمیسیون تهدید کرده است که اگر دل به تعهد خود عمل نکند، از تمام فعالیت‌های تجاری این شرکت در تایوان جلوگیری خواهد کرد.

آمازون انگلستان

فروشگاه آمازون انگلستان، شعبه‌ای از بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان، یعنی آمازون است که حدود ۷۰ هزار کارمند در سراسر جهان دارد. وب‌سایت اصلی این فروشگاه همیشه در بالاترین جایگاه‌های تعداد بازدید قرار داشته است و اکنون نیز رتبه‌ای حدود ۱۰ دارد اما یک اشتباه باعث شد که شاخه‌ بریتانیای وب‌سایت آمازون به مدت ۵۰ دقیقه از کار بیفتد.

ماجرا از این قرار است که در این وب‌سایت، یک نوع رایانه جیبی ساخت شرکت HP به نام H۱۹۱۰ که در واقع از اجداد تبلت‌های امروزی محسوب می‌شود به جای ۲۰۰ دلار، ۷ دلار قیمت‌گذاری شد. به گزارش BBC برخی از مشتری‌ها بلافاصله دست به کار شدند و حتی کسانی بودند که ۵۰ تا ۶۰ دستگاه از آن را یکجا سفارش دادند.

منبع: برندزلینک
brandslink.ir

ارسال شده در تاریخ : 10 فروردین 1393 ساعت 11:44

بازگشت به صفحه اصلی مقالات

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده

ارسال نظر

برای ثبت نظر ابتدا با حساب کاربری خود وارد سایت شوید

ارسال کننده
نام ونام خانوادگی : : حسن حسین زاده
نام کاربری : ali_123
تاریخ عضویت : 2 فروردین 1393
تعداد مقالات ارسالی : 1000
تعداد لینک ها : 0