برندزلینک

مرجع لینک

برندهای برتر

افزایش رتبه

افزایش محبوبیت

افزایش ترافیک

تست A/B چیست؟

تست A/B چیست؟

در بازاریابی اینترنتی نیز مانند دیگر فعالیت ها بهبود مستمر از اهمیت خاصی برخوردار است. این بهبود مستمر با انجام اقداماتی از قبیل تست A/B یا تست دو بخشی قابل انجام است. در این مقاله تعریف تست A/B یا تست دو بخشی و تست Multivariate یا تست چند متغیره به همراه تفاوت های آن ها بیان می شود.

تست A/B (تست دوبخشی)

تست A/B بین یک عامل با دو خصوصیت متفاوت انجام می شود. در این نوع تست ، عامل مورد نظر با خصوصیت اول با همان عامل با خصوصیت دوم مورد مقایسه قرار می گیرد تا میزان پاسخ دهی مورد سنجش قرار گیرد و از بین دو خصوصیت ، یکی انتخاب گردد . این عوامل می توانند مواردی همچون هزینه ، رنگ ، شکل ، فونت و یا غیره باشند. به دو مثال زیر توجه نمایید:

۱) شرکتی را در نظر بگیرید که اطلاعات ۲۰۰۰ مشتری را در بانک اطلاعات خود نگهداری می کند. این شرکت می خواهد محصولات خود را در زمان های خاصی با تخفیف به فروش برساند و در زمینه متن تبلیغ می خواهد تست دو بخشی را انجام دهد. اقدام به ارسال ایمیل به ۱۰۰۰ نفر از مشتریان با متن “این شنبه پیشنهاد تخفیف خاتمه می یابد! برای خرید از کد تخفیف A استفاده نمایید.” و به ۱۰۰۰ مشتری دیگر متن ایمیل را اینگونه ارسال می کند “زمان پیشنهاد تخفیف محدود است! برای خرید از کد تخفیف B استفاده نمایید.”بعد از ارسال ایمیل ، تعداد خرید هایی که با کد تخفیف A انجام می شوند با تعداد خرید هایی که با کد تخفیف B انجام می شوند مورد مقایسه قرار می گیرند و دفعات بعدی از متن تبلیغ با میزان پاسخ گویی بیشتر استفاده می گردد.

۲) عامل را نحوه قرار گیری درخواست عضویت در خبرنامه در نظر می گیریم. دو خصوصیت را تعریف و مورد مقایسه قرار می دهیم. خصوصیت اول ، قرار دهی درخواست عضویت به صورت لینک متنی می باشد و خصوصیت دوم ، قرار دهی یک بنر کوچک در جایی از وب سایت می باشد که به صفحه عضویت در خبرنامه لینک می شود. هدف ، درخواست عضویت در خبرنامه است اما شیوه درخواست به دو شکل لینک متنی و بنر صورت می گیرد. ابتدا درخواست عضویت در خبرنامه به صورت لینک متنی مورد بررسی قرار می گیرد و تعداد افرادی که اقدام به عضویت می کنند سنجیده می شوند و سپس درخواست به صورت بنر قرار می گیرد تا تعداد افرادی که اقدام به عضویت می کنند مشخص شوند. با مقایسه این دو عدد مشخص می شود که با طراحی فعلی وب سایت ، کدام روش کارایی بالاتری دارد. در مثال ما بنر از لینک متنی کارایی بالاتری نشان می دهد و می توان تست دو بخشی دیگری انجام داد و این بار مکان قرار گیری بنر کوچک را بررسی کرد که به عنوان مثال در ستون چپ قرار گیرد یا ستون سمت راست تا کارایی بالاتری داشته باشد.

تست چند متغیره نیز مانند تست دو بخشی است با این تفاوت که چندین عامل همزمان مورد سنجش قرار می گیرند تا ترکیب ایده آل عوامل در صفحه وب سایت مشخص شود.

منبع : برندزلینک

www.brandslink.ir

ارسال شده در تاریخ : 26 اسفند 1392 ساعت 17:55

بازگشت به صفحه اصلی مقالات

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده

ارسال نظر

برای ثبت نظر ابتدا با حساب کاربری خود وارد سایت شوید

ارسال کننده
نام ونام خانوادگی : : rezasharif
نام کاربری : rsh576
تاریخ عضویت : 21 اسفند 1392
تعداد مقالات ارسالی : 140
تعداد لینک ها : 0