برندزلینک

مرجع لینک

برندهای برتر

افزایش رتبه

افزایش محبوبیت

افزایش ترافیک

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چیست؟

شاید شما نیز تاکنون واژه بازاریابی محتوا یا Content Marketing را شنیده اید اما با مفهوم آن آشنایی کافی ندارید. بازاریابی محتوا نوعی از بازاریابی است که بر پایه ایجاد و اشتراک گذاری محتوا شکل گرفته است. در این مقاله به تعریف بازاریابی محتوا به همراه نحوه انجام آن پرداخته می شود.

بازاریابی محتوا

تعریف بازاریابی محتوا از دیدگاه ویکی پدیا

دانشنامه ویکی پدیا بازاریابی محتوا را این گونه تعریف می کند:

بازاریابی محتوا همچون چتری تمامی انواع بازاریابی را شامل می شود که هدف آن ها ایجاد و اشتراک گذاری محتوا به منظور یافتن استفاده کنندگان جدید از محتوا و تشویق استفاده کنندگان فعلی از محتوا به انجام مشارکت ، با هدف تبدیل آن ها به مشتری است.

در بازاریابی محتوا ، مطالب با کیفیت ، ارزشمند و مرتبط به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد و آن ها از این مطالب به شیوه های مورد نیاز خود استفاده می کنند و در این صورت تشویق به مشارکت با ایجاد کننده این محتوا می شوند. این مشارکت به نوع محتوا بستگی دارد. به عنوان مثال اگر محتوای ایجاد شده یک ویدئوی آموزشی باشد کاربر ممکن است به وب سایت ایجاد کننده این ویدئو پس از دیدن آن در سایت های اشتراک گذاری ویدئو مراجعه کند ، این ویدئو را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارد ، آن را از طریق ایمیل به دوستان خود ارسال کند و یا آن را دانلود کرده و از طریق فلش مموری ها و روش های دیگر در اختیار افراد دیگر قرار دهد. بدین ترتیب است که یک محتوای ایجاد شده دست به دست بین کاربران مختلف می چرخد و برند و یا شخص ایجاد کننده محتوا بدون اینکه تبلیغی جایی انجام دهد توسط افراد مختلف شناخته می شود. بازاریابی محتوا نوعی از بازاریابی درون گرا نیز شناخته می شود که تعریف آن این گونه است: به هر تاکتیکی در بازاریابی که به جلب توجه افراد به جای خرید آن استوار است گفته می شود .

بازاریابی محتوا از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

۱) ایجاد و انتشار محتوای رایگان و با کیفیت.

۲) برقراری ارتباط با کاربران از طریق انتشار محتوا.

در توضیح مورد اول باید دقت کرد که محتوای ایجاد شده در بازاریابی محتوا باید با هدف اطلاع رسانی ، آموزش و یا حتی سرگرمی باشد و به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گیرد و آن دسته از محتوا که به تشریح محصولات و خدمات می پردازد محتوای مناسب برای استفاده در بازاریابی محتوا محسوب نمی شود. به عنوان نمونه در مثال ویدئوی آموزشی که قبلا به آن اشاره شد در صورتی که به جای آموزش در قالب ویدئو به توضیح و تبلیغ محصول یا خدمت وب سایت خود بپردازید نباید توقع داشته باشید که کاربران آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.

اما در توضیح مورد دوم باید سعی شود تا از محتوای ایجاد و منتشر شده در جهت برقراری ارتباط استفاده شود. این نوع ارتباط می تواند عضویت کاربران در خبرنامه وبلاگ ، طرفداری کاربران در صفحات شبکه های اجتماعی و … باشد.

اما روش های مختلفی برای انجام بازاریابی محتوا وجود دارند که در ادامه ذکر می گردند:

۱) ایجاد کتاب های الکترونیکی آموزشی قابل دانلود

۲) ایجاد اینفوگرافیک ها و تصاویر اطلاع رسان شامل نمودارها ، جداول و …

۳) ایجاد ویدئو های آموزشی و یا با هدف اطلاع رسانی

۴) وبلاگ نویسی

هر نوع دیگری از محتوا نیز که به اصطلاح به درد کاربران بخورد و آن ها بتوانند از آن ها در فعالیت های خود استفاده کنند نیز جزو موارد فوق محسوب می شوند.

بعد از اینکه با ایجاد محتوای با ارزش و سودمند مخاطبان خاص خود را پیدا کردید در مرحله بعد تلاش برای تبدیل کاربران به مشتریان بالفعل است. به عنوان مثال شرکتی که فعالیت اصلی آن طراحی سایت است وبلاگی ایجاد می کند و به آموزش نرم افزارها و روش های گوناگون طراحی سایت می پردازد. در صفحه ای که مطلب آموزشی قرار دارد لینک و یا بنری به خدمات سایت نیز وجود دارد که کاربر در صورت کلیک و مشاهده محصولات و خدمات و مشاهده قیمت ها ممکن است اقدام به سفارش محصول یا خدمت کند و بدین ترتیب کاربر به مشتری تبدیل می شود و هدف اصلی که فروش و درآمد زایی است محقق می گردد.

منبع : برندزلینک

www.brandslink.ir

ارسال شده در تاریخ : 26 اسفند 1392 ساعت 14:06

بازگشت به صفحه اصلی مقالات

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده

ارسال نظر

برای ثبت نظر ابتدا با حساب کاربری خود وارد سایت شوید

ارسال کننده
نام ونام خانوادگی : : rezasharif
نام کاربری : rsh576
تاریخ عضویت : 21 اسفند 1392
تعداد مقالات ارسالی : 140
تعداد لینک ها : 0