برندزلینک

مرجع لینک

برندهای برتر

افزایش رتبه

افزایش محبوبیت

افزایش ترافیک

کاریکاتور چیست؟

کاریکاتور چیست؟

کاریکاتور ترکیبی است که در گذشته برای نشان دادن چهره، اندام و یا هر چیز دیگری به طور اغراق آمیز و تنها به منظور شوخی به کار می رفت. ولی امروزه کاریکاتور از این مرحله پا فراتها نهاده و کاربردی بس شگفت انگیز پیدا کرده استو در کانون هنرهای تجسمی مکانی مناسب و مستقل دارد چه ، امروز کاریکاتور فقط ترکیبی از چند خط ساده که مبین حالاتی چون خنده، گریه، تعجب، خشم و نظایر آنها نیست و می تواند با امکانات گسترده ای که در آن تجربه شده است بازگو کننده ای قاطع و پرتوانی برای بسیاری از مسایل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی روابط خانوادگی و بین المللی باشد و هر چه را نتوان به زبان شعر و نثر بیان داشت به سادگی می شود با آن ابراز نمود در هر حال، کاریکاتور در عصر ما یک رشته ای مستقل از هنر به شمار می آید و در چارچوب هنرهای تجسمی کاربردی موثر و مفید پیدا کرده است.
کاریکاتور معمولا از دو صورت متمایز برخوردار است:
1-جنبه عوام پسند و مناسب ذوق آحاد مردم
2- جنبه اجتماعی و بین المللی
صد البته صعنت چاپ است که این صفات را به آن ارزانی داشته و آن را بارور می کند. امروزه کمتر روزنامه یا مجله ای را مشاهده می کنیم که چه با قدرت بیانی کاریکاتور وسیله ای مناسبی برای بازگو کردن دردها، رنجها، اختلافها و مسایل جهانی شده است. علاوه بر این استفاده موجز از خط های تند و سریع برای بیان حالتها، کاریکاتور را زبانی در عین حال کم گوی ولی صریح و سریع گو می بینیم که برای نگاههای زودگذر و شتاب آلود مردم امروزه بهترین وسیله ارتباطی است و این ارتباط مرهون پیشرفت چاپ است که از قرن نوزدهم به طور جدی وارد میدان عمل گردید و در همین قرن بود که زندگی اروپایی به خاطر رشد صنعتی شتابزده شد و اختلافات سیاسی و اجتماعی از یک سو و جود روزنامه ها و مجلات از سوی دیگر وسیله انتشار کاریکاتور را فراهم ساخت و اهمیت و لزوم آن را بیش از پیش اعلام نمود و چنانچه ملاحظه می شود امروزه این هنر پس از نشیب و فرازهای بسیار راهش را در بین جوامع مذهبی جهان باز کرده است. از این روست که کاریکاتوریست تنها از عناصر اغراق آمیز موضوع از شکل اصلی و مبالغه آمیز و بزرگنمایی استفاده نمی کند بلکه از تمامی تضادها و عدم تجانسها نیز بهره می گیرد و هیچ الزامی ندارد. که صرفا خود را مقید به اصول و قواعد خشک بداند. زیرا، کاریکاتور هنری است بر کنار از هر گونه قواعد و آزاد از هر نوع قید و بندهای رمزی. رسالت کاریکاتور بیان موضوع به شکلی است که به آسانی در دسترس مردم قرار می گیرد. اگر به کاریکاتور با آگاهی کامل بخندیم، همان چیزی انجام پذیرفته که منظور نظر هنرمند است. بدین ترتیب صدای خنده، بیانگر تزکیه واقعی و شستشوی اخلاقی است و این امر یکی از دلایل گرایش و دلبستگی هنرمند کاریکاتوریست به مسایل جامعه خویش است.
در کاریکاتور بیش از هر هنر تجسمی دیگر، هنرمند موظف به بیان موضوع است. مثلا یک سرگنده با بینی بزرگ و یا هیکل تکیده و استخوانی، یک ایده الهام بخش اخلاقی و یا چیزی بین این دو حد، ممکن است موضوع کاریکاتور را به خود اختصاص دهد، و عامل خنده و شوخی با استفاده از تصاویر مضحک و اغراق آمیز نیز یکی از سلاحهای متعددی است که کاریکاتوریست بدان مجهز است. هنر کاریکاتور را باید جزیی ترین اشکال هنری با مضمونی شاد و یا تاثرانگیز و برکنار از مسئولیت دانست. بسیاری از کاریکاتوریست ها هدف خود را بر این اساس قرار می دهند که لحظاتی توجه ما را به هنر خود معطوف کرده و موجب تسکین و کاهش فشارهای زندگی روزمره شوند که در این مورد محق اند.
ظهور کاریکاتور در کشور ما
کاریکاتور در کشور ما با ظهور مطبوعات و انتشار روزنامه پا به عرصه ای وجود گذاشت و برای نخستین بار، هنر تصویری در قالب شکلهای طنز آمیز در جراید مشاهده شد.
روزنامه « ملانصرالدین» با داشتن کاریکاتورهای مردمی اولین نشریه ای بود که در سال 1284 در آذربایجان چاپ و منتشر شد و سپس نشریه های دیگری مانند « آذربایجان »، « مشعل»، « صوراسرافیل»، « نسیم شمال»، « فیوضات»، « شلاله»،« ارشاد»، « زنبوره»، « بابامیر» و چند روزنامه دیگر بطور مستمر در تهران و شهرهای بزرگ کشور به زیور کاریکاتور آراسته گردید و انتشار یافت همچنین در سال 1300 مجله « توفیق» در تهران شروع به کار کرد. در این نشریه حرکات مواج و گستاخانه قلم هنرمندان کاریکاتوریست آنچنان گزنده بود که بارها از طرف دولتهای وقت توقیف گردید و عاقبت این نشریه در سال 1353 وسیله عمال رژیم طاغوت برای همیشه باطش پرچیده و تعطیل گردید اکنون بسیاری از مجلات و روزنامه ها مانند کیهان کاریکاتور، جوالدوز، طنز کاریکاتور، گل آقا، خورجین، ملون، همشهری در اوج شکوفایی مزین به کاریکاتور منتشر می شوند و طرفداران بسیاری پیدا کرده اند.
در پایان باید یادآور شویم که کاریکاتور، امروزه چنان با اندیشه ها و ارزشهای زبان خود پیوند خورده و مفهوم پیدا کرده است که هر اجتماعی با هر نوع ایدئولوژی آن را پذیرا و به جاودانگی آن پای بند است چه با کاریکاتور بی پروا، خودپرستی، آزمندی، جاه طلبی، حیله گری و بی اعتنایی به ارزشهای والای انسانی ( معنوی و اخلاقی) زمان را به سادگی بر ملا می کند و هنرمند با حرکات مواج قلم پیامهای خود را به مردم عصر خویش می رساند و بیم آن ندارد که حرکات قلمش ناخوشایند معدودی باشد یا نباشد.

منبع : برندزلینک

www.brandslink.ir

ارسال شده در تاریخ : 15 اسفند 1392 ساعت 17:30

بازگشت به صفحه اصلی مقالات

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده

ارسال نظر

برای ثبت نظر ابتدا با حساب کاربری خود وارد سایت شوید

ارسال کننده
نام ونام خانوادگی : : rezasharif
نام کاربری : gharibe12
تاریخ عضویت : 1 اسفند 1392
تعداد مقالات ارسالی : 577
تعداد لینک ها : 0