برندزلینک

مرجع لینک

برندهای برتر

افزایش رتبه

افزایش محبوبیت

افزایش ترافیک

نگاهي گذرا بر تاريخچه عکاسي

نگاهي گذرا بر تاريخچه عکاسي

اولين عکس دنيا


عکاسي در سال 1839 به در خواست محمد شاه قاجار وارد دربار ايران شد. در پايان آذر ماه 1221 نخستين عکسبرداري در ايران انجام گرفت. آقا رضا عکاسباشي ، اولين عکاس حرفه‌اي و پر کار دربار ناصرالدين شاه مي‌باشد.





آقا رضا عکاسباشي


کاوش‌هاي باستان‌شناسي نشان داده که بشر، هنگامي از نمادهاي تصويري براي ايجاد ارتباط استفاده مي‌کرد که خط را نمي‌شناخت. با پيدايش خط، نه‌تنها استفاده از تصوير در زندگي بشر از بين نرفت، بلکه جايگاه ويژه‌اي يافت . اختراع عکاسي، تحولي گسترده در راه بهره‌گيري از تصوير را، به انسان قرن تکنولوژي نويد داد. عکاسي در گوشه گوشه زندگي بشر رخنه کرد. (يک نگاه به اطرافتان بيندازيد، عکس‌هاي يادبود ايام خوش زندگي، حوادث و اتفاقاتي در جهان پهناور) در حقيقت عکاسي به عنوان رسانه‌اي که جايگاه‌هاي متعددي در زمينه‌هاي مختلف دارد، داراي ويژگي‌هاي خاصي از قبيل علمي، صنعتي و هنري است . در آغاز عکاسي مانند يک پديده علمي تولد يافت و سپس مانند يک صنعت رونق گرفت و آنگاه جنبه هنري يافت. به طوري که اکنون در سه مرحله توأماً يا جداگانه بهره برداري مي‌شود.

انطباق عکس با واقعيت، عکاسي را بيش از هر رسانه‌اي ديگر قابل اعتماد کرده است و به تأييد همگان، قدرت تأثيرگذاري يک عکس در مقايسه با کلام و کتاب بسيار مؤثرتر است، چرا که کلام و کتابت نيازمند استدلال و برهان است و عکس بي نياز از آن .

استفاده از عکس در رشته‌هاي گوناگون هنرهاي تجسمي و به ويژه گرافيک، تنها به دليل مستند بودن آن نيست، بلکه کاربردي زيباشناسانه دارد.

گرافيک و آثار حاصل از آن، در صدد تأثيرگذاري بر ذهن مخاطب خود مي‌باشد. از اين رو بايد به عکس، به‌عنوان عامل مهم توجه شود. از سويي ديگر با وسعت بخشيدن ديد انسان و درک تصويري مردم، بهره‌گيري از کلام جاي خود را به تصوير مي‌ دهد تا پيامها و مفاهيم وسيع در کوتاهترين زمان منتقل شود .

پوسترها، آگهي‌هاي تبليغاتي، بروشور و کاتالوگ‌ها و بسته‌بندي محصولات بسيار متنوع کشاورزي، صنعتي، خوراکي و غيره نمي‌توانند بي‌نياز از عکس باشند.

تبليغات از طرق مختلفي انجام مي‌‌شود: مانند فيلم، درج در روزنامه‌ها، چاپ بروشور، چاپ بنر و... اما مهم‌ترين عرصه و طريق در تبليغات بدون شک عکاسي است که زمينه‌هاي مختلفي از آن سر چشمه مي‌گيرد. به عنوان مثال بروشوري مؤثرتر است که در آن عکس‌هاي زيبا و شارپ وجود داشته باشد.

يک تبليغ در روزنامه زماني جذاب خواهد بود که عکس برازنده‌اي از محصول خاص چاپ شده باشد. پس با اين اوصاف عکاسي مهم‌ترين طريق در تبليغات است .

زماني که ما فن و هنر عکاسي را با يکديگر براي معرفي محصولي خاص که ويژگي‌هايي را داراست به کار مي‌گيريم، عکاسي تبليغاتي است. حال ما مي‌خواهيم بدانيم که يک عکس تبليغاتي مي‌بايست چه ويژگي‌هايي را دارا باشد. اگر عکسي به معرفي يک محصول يا افراد بپردازد و به هدف همراهي مخاطب با خود باشد و متقاعد کردن مخاطب براي حمايت از موضوع عکس \\\" آن عکس\\\" عکسي تبليغاتي است .

يک عکس حتماً نبايد فقط تبليغاتي باشد، يعني يک عکس ممکن است در چند زمينه قابل بررسي باشد: مثلاً ممکن است عکسي هم خبري باشد و هم هنري. يا يک عکس هم هنري باشد هم پرتره و هم خبري. با توجه به اين قضيه و ويژگي عکس‌هاي تبليغاتي چون هر عکاسي براي همراهي مخاطب خود با عکس و راضي‌ کردن وي به ذهنيت عکاس، عکاسي مي‌کند، تمامي زمينه‌هاي عکاسي با عکاسي تبليغاتي در تعامل است.

منبع : برندزلینک

www.brandslink.ir

ارسال شده در تاریخ : 15 اسفند 1392 ساعت 15:38

بازگشت به صفحه اصلی مقالات

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده

ارسال نظر

برای ثبت نظر ابتدا با حساب کاربری خود وارد سایت شوید

ارسال کننده
نام ونام خانوادگی : : rezasharif
نام کاربری : gharibe12
تاریخ عضویت : 1 اسفند 1392
تعداد مقالات ارسالی : 577
تعداد لینک ها : 0